2011-09-17 | 19:49:25

Att få jobb trots sin sociala fobi. . .

Att få arbete i dessa tider är svårt. Att få arbete och ha social fobi är ännu svårare. Men är det omöjligt? Nej det är självklart inte omöjligt. Ingenting egentligen här i livet är omöjligt, så länge man tror på sig själv och sin förmåga och aktivt jobbar för att nå sina mål.

Jag var arbetslös i ett helt år efter mina studier innan jag fick tag på ett arbete och tro mig, många gånger under resan låg jag bokstavligen i sängen och intalade mig själv med tårarna rinnandes längst mina kinder, att det var ingen mening. Att få ett jobb innebär att man måste vara framåt och social och jag besatt inget av de egenskaperna. Man kan säga att detta var ett bakslag på min resa från att bli fri från min sociala fobi, som ni säkert märker.

Att jag konstant tänkte att "jag har social fobi och jag kommer aldrig få ett jobb" ett antal gånger per dag, ledde så klart till att jag till slut såg detta som en sanning, att det var så det var och ingenting skulle ändra på det.

Att jag hade en misslyckad arbetsintervju bakom mig, där intervjuarn till och med anmärkte på min tillbakadragenhet gjorde ju saken inte bättre, utan fungerade som bränsle för just den tanken att jag verkligen inte skulle klara av en arbetsintervju och få jobb. Att folk i min omgivning föreslog att jag skulle ringa till arbetsgivare, söka så många jobb som möjligt och öva på intervjufrågorna (som förövrigt oftast är mer eller mindre standardfrågor oavsett vilket jobb du söker), tyckte jag var bortkastat med tid. Så här i efterhand så inser jag att min motsträvighet till att ens försöka, var för att jag var rädd för att misslyckas. Så länge jag inte aktivt försökte få jobb, så behövde jag inte vara rädd för att misslyckas eller få bekräftat att jag återigen var för blyg för att få jobbet.

Men någonstans mitt i alltihopa, då ekonomin var körd i botten (då min a-kassa inte var mer än några tusenlappar och sparpengarna var slut) så insåg jag att jag måste försöka. Jag drog fram intervjufrågorna som jag hittat via google och övade på att svara på dom, om och om igen. Tills jag kunde svaren på frågorna som rinnande vatten. Jag insåg under tiden jag övade, hur jag blev mer och mer självsäker när jag pratade högt för mig själv. Att ha genomtänkta svar på intervjufrågorna är A och O. Det spelar ingen roll om du har social fobi eller inte, kan du inte svara på frågorna utan att tveka, då är du körd i vilket fall som helst.

Min första arbetsintervju jag gick på, var nog ett av de jobbigaste sakerna jag gjort på länge. Jag minns hur dåligt jag mådde i flera veckor innan, hur jag tvekade för att ens fara på den. 

Men återigen övade jag på intervjufrågorna. Kände mig säker på vad jag skulle svara när jag väl var på plats. Jag omgav mig av positiva tankar och vägrade lyssna på pessimisten inom mig, den skulle inte få vinna denna gång. Det viktigaste tanken jag hade var den att, jag inte skulle se det som ett misslyckande om jag inte fick jobbet, utan en erfarenhet jag kunde ta med mig på nästa intervju.  

Jag var på tre intervjuer i våras, vart erbjuden två av de jobben och tackade ja till ett av dem. Nu är jag här, jag jobbar och känner stolthet över att jag återigen kunde vända mina negativa självdestruktiva tankar till någonting positivt och tro på mig själv. För så enkelt är det, tror inte du själv på sig, så kommer ingen annan göra det heller.


0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: