2011-07-11 | 13:44:06

Vänskap

Tankar jag haft kring vänner har periodvis varit riktigt jobbiga och svåra. Jag har aldrig varit helt ensam, på dagis hade jag vänner, i skolan hade jag till och med en bästis och nu i vuxen ålder har jag också vänner.

Problemet som jag haft är att jag alltid kännt att jag inte duger som vän, eller att jag trott att vissa bara umgåts med mig bara för att de inte haft någon bättre att umgås med. Och för att stilla min oro över detta, så har jag gjort orimligt mycket för dem (även fast ingen av dem bett mig att göra det). Och ständigt haft ångest över någonting jag sagt, inte sagt, gjort eller inte gjort och varit rädd för att förlora dom på grund av att jag känt mig otillräcklig och inte värd att bli omtyckt. Detta har alltför ofta lett till en ansträngd relation till andra och som slutat med att jag själv blivit besviken och vänskapen dött ut.

Sen är det klart att man haft oturen under livets gång och mött människor som sett igenom mig och förstått att jag ställer upp i det mesta, på grund av min dåliga självkänsla och utnyttjat detta till max. Men idag vet jag bättre, sådana människor är inte värda att kalla för ens vänner.

Idag är situationen en helt annan. Jag har återigen insett att ALLT SITTER I MITT HUVUD, alla dessa osunda tankar om min egen förmåga eller andras tankar om mig är overkliga och finns inte på riktigt och de måste bara pressas bort innan jag ens hunnit tänka klart.


Jag har lärt mig att jag duger precis som jag är bland de vänner jag har. Jag behöver inte ställa upp på någonting jag inte vill göra, jag kan tacka nej till saker utan att någon försvinner eller blir sur på mig och jag har även lärt mig att acceptera att vänner kommer och går och det är en del av livet och har nödvändigtvis inget att göra med mig mig som person.

Tankar som hjälper när ångesten över vänskapen till andra kommer fram:


”Jag duger som jag är”
 


”Människor ska känna sig lyckligt lottade över att ha mig som vän”


”Så länge människor omkring mig inte säger att jag gjort fel, så har jag med största sannolikhet inte gjort det heller”


”Har jag gjort fel, så är det inte hela världen, ALLA människor gör misstag och de flesta mistag går att rätta till”

 

 

 

 

0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: