2011-07-11 | 00:32:59

En dag i en social fobikers liv

Igår satt jag vid stranden på bryggan och doppade ner mina fötter i vattnet och fy fan va härligt ljummet vattnet var. Jag hade ingen som ville komma och bada med mig och jag ville inte bada ensam, så någon badning blev det inte.

Idag var det lika härligt väder och lika få som ville bada med mig och inte kunde jag väll gå och bada själv? Tänkte jag. Tänk om någon skulle se mig, tänk om någon skulle tycka någonting hemskt om mitt utseende eller min nyinköpta bikini och tänk om jag allt för modan skulle tappa bikiniöverdelen i vattnet, då skulle jag ju aldrig kunna kliva upp.

*STOPP STOPP STOPP i hjärnkontoret*

Det är väll självaste fan att jag inte kan kunna gå och bada för mig själv tänkte jag!!!!! Att göra någonting så enkelt som att bada, som för de flesta är någonting de bara gör, utan att tänka en tanke kring vad alla andra ska tycka, det ska vara ett dagsprojekt för mig *suck stonk och stön*

Jag har lärt mig att tänka annorlunda och mer sunt sen jag fick min diagnos. Men som ni ser så kan hjärnan fortfarande än idag spela spel med mig. Istället för att tänka så som ovan. Så ska man göra och tänka så här istället:

1. Det första man ska göra är att klippa de negativa tankarna innan man ens hunnit tänka klart! De är ändå så osunda och framförallt helt orimliga så bort bort bort med de tankarna bara.

2. Sen ställer man sig frågan "vem fan har tid att titta på mig? De allra flesta är ändå alldels för SJÄLVUPPTAGNA för att ens ha tid över att reflektera över mig och hur jag ser ut. Och skulle någon titta på mig, så tittar de säkert bara för att de gillar det de ser.

3. Och som en trygghet längst vägen, Skulle någon allt förmodan tycka att jag ser konstig, lustig eller ful ut, så kommer de nog med största sannolikhet inte fram och säger det till mig och att de tycker saker om mig är deras problem, inte mitt! Det är synd om människor som har tid, lust och ork att granska andra, istället för att njuta av en härlig dag på stranden.

Att göra och tänka dessa tre saker sänker min ångestnivå väldigt mycket och gör så att jag vågar göra saker som jag vill göra och framförallt ger mig möjligheten att njuta av det, istället för att spendera all energi till att tänka helt orimliga tankar.

PS. Jag fick en riktigt härlig kväll ute i vattnet DS.

0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: